• Rozdział IV

          Organizacja pracy szkoły

          § 14. Podstawę organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią:

          1)  arkusz organizacji szkoły;

          2)  plan finansowy szkoły;

          3)  plan pracy szkoły;

          4)  tygodniowy rozkład zajęć;

          5)  przydział czynności poszczególnym nauczycielom i pozostałym pracownikom.

          § 15. Działalność edukacyjna szkoły jest określana przez:

          1)  szkolny zestaw programów nauczania oraz podręczników (z tym, że dobór podręczników nie jest obowiązkowy), który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całość działań szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;

          2)  program wychowawczo-profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, realizowane przez wszystkich nauczycieli.

          § 16. Szkoła prowadzi działalność dydaktyczno-wychowawczą poprzez organizację:

          1)  obowiązkowych zajęć edukacyjnych;

          2)  dodatkowych zajęć edukacyjnych;

          3)  zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami;

          4)  zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

          5)  zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia i uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;

          6)  zajęć z doradztwa zawodowego;

          7)  zajęć religii;

          8)  zajęć wychowania do życia w rodzinie.

          § 17. 1. W szkole mogą działać:

          1)  oddziały ogólnodostępne;

          2)  oddziały o odrębnym charakterze:

          a) z językiem mniejszości niemieckiej;

          b) odziały dwujęzyczne

          c) oddziały usportowione i sportowe.

          3)  oddziały usportowione i sportowe.

          2. Oddziały, o których mowa w ust. 1, pkt 2) i 3) są organizowane i funkcjonują zgodnie z odrębnymi przepisami ich dotyczącymi.

          § 18. 1. Szkoła zapewnia możliwość funkcjonowania wolontariatu uczniów przez cały rok szkolny.

          2. Szkoła wspiera działania podejmowane w ramach wolontariatu w szczególności poprzez:

          1)  informowanie za pośrednictwem nauczycieli wychowawców o działaniach możliwych do podjęcia w ramach wolontariatu oraz inspirowanie do nich;

          2)  udzielanie pomocy merytorycznej uczniom zaangażowanym w wolontariat;

          3)  wyznaczanie przez dyrektora szkoły nauczyciela sprawującego opiekę nad danymi działaniami w ramach wolontariatu – na wniosek zainteresowanych uczniów;

          4)  udostępnianie (w miarę możliwości) pomieszczeń szkolnych na działania prowadzone przez uczniów w ramach wolontariatu.

          § 19. 1. W szkole udziela się opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebne i wsparcie.

          2. Szczegółowe zasady, formy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają aktualne przepisy ministra właściwego do spraw oświaty

          § 20. 1. Szkoła współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży według bieżącego zapotrzebowania zgłaszanego przez organy szkoły, nauczycieli, rodziców lub uczniów.

          2. Zadania, o których mowa w ust. 1, koordynuje dyrektor szkoły.

          § 21. Szkoła na bieżąco współdziała również z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki w szczególności poprzez: stały kontakt z rodzicami, zebrania rodziców, konsultacje dla rodziców.

          § 22. Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej według bieżącego zainteresowania i potrzeb uczniów i nauczycieli.