Statut Szkoły
- Rozdział VIII - Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły - § 30. 1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, wychowawców oraz stosownie do potrzeb: nauczyciela współorganizującego kształcenie, asystenta lub pomoc nauczyciela, specjalistów, a także innych pracowników, w tym pracowników administracyjnych i obsługi. - 2. Zasady zatrudniania nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w ust.1, określają odrębne przepisy. - 3. Kwalifikacje nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w ust.1, oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy. - § 31. 1. Nauczyciele wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w szkole. - 2. Do zadań nauczyciela należy w szczególności: - 1) realizacja podstawy programowej wraz z wymaganiami edukacyjnymi dostosowanymi do potrzeb i możliwości ucznia; - 2) realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły; - 3) dbałość o bezpieczeństwo uczniów i higieniczne warunki nauki; - 4) stosowanie w pracy metod zapewniających efektywną naukę i efektywny rozwój uczniów oraz stałe dokształcanie się w tym zakresie. - 3. Do zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności: - 1) planowanie pracy wychowawczej w oparciu o program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i indywidualne potrzeby uczniów; - 2) realizacja zadań wynikających z programu pracy wychowawczej; - 3) prowadzenie zajęć w ramach godzin z wychowawcą zgodnie z potrzebami uczniów danego oddziału; - 4) dbałość o warunki efektywnego uczenia się i rozwoju uczniów; - 5) stwarzanie warunków do budowania dobrych relacji na linii uczeń – nauczyciel – rodzic. - 4. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności: - 1) dbałość o stan księgozbioru; - 2) propagowanie czytelnictwa wśród uczniów; - 3) wdrażanie uczniów do samodzielnego, aktywnego poszukiwania informacji, jej oceny i użyteczności. - § 32. 1. W szkole zatrudnia się ponadto: pedagoga specjalnego, pedagoga, psychologa, bibliotekarza, wychowawcę świetlicy, którzy wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w szkole. - 2. Do zadań pedagoga należy w szczególności: - 1) diagnozowanie środowiska ucznia, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów; - 2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów; - 3) rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia 
 i umożliwianie ich zaspokojenia;- 4) rozpoznanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych; - 5) wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami; - 6) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb; - 7) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej; - 8) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego oraz wspieranie nauczycieli w tym zakresie; - 9) prowadzenie edukacji prozdrowotnej, profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców; - 10) wspieranie uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia oraz udzielanie informacji w tym zakresie poprzez: - a) organizowanie wyjazdów do wybranych szkół ponadpodstawowych z terenu powiatu, - b) przekazywanie informatorów o ofercie edukacyjnej szkół ponadpodstawowych z terenu powiatu i województwa, - c) kierowanie zainteresowanych uczniów i rodziców do punktu konsultacyjnego preorientacji zawodowej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wodzisławiu Śl., - d) prowadzenie zajęć z preorientacji zawodowej dla uczniów klas siódmych i ósmych 
 oraz oddziałów gimnazjalnych;- 11) wspieranie nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; - 12) wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia; - 13) udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom; - 14) wspieranie nauczycieli i rodziców w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów; - 15) wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych; - 16) umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli; - 17) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych. - 3. Pedagog szkolny opracowuje na każdy rok szkolny ramowy plan pracy, zatwierdzany przez dyrektora. - 4. Na konferencjach podsumowujących pedagog szkolny składa sprawozdanie ze swej pracy. - 5. Pedagog szkolny dokumentuje swoją działalność na zasadach określonych w odrębnych przepisach. - 6. W ramach realizacji swoich zadań pedagog szkolny: - 1) może korzystać z dokumentów pozostających w gestii szkoły; - 2) współdziała z odpowiednimi placówkami oświatowymi, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądem dla nieletnich, policją i z innymi podmiotami w zależności od potrzeb. - 7. Pedagog szkolny wykonuje zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uczestniczy w pracach zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - 8. Do zadań psychologa należy w szczególności: - 1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów; - 2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów; - 3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb; - 4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży; - 5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów; - 6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych; - 7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów; - 8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - 9. Do zadań pedagoga specjalnego w szkole i placówce należy w szczególności: - 1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w: - a) rekomendowaniu dyrektorowi szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 975 i 1079), - b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły i placówki, - c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów, - d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia; - 2) współpraca z zespołem, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej; - 3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: - a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły lub placówki, - b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem, - c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych, - d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów; - 4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom; - 5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w § 5 ust. 3 oraz w § 6; - 6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki w zakresie zadań określonych w pkt 1–5.” - 10. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności: - 1) gromadzenie, przechowywanie i konserwacja materiałów bibliotecznych, takich jak: książki, czasopisma i inne druki, filmy oraz inne nośniki obrazu i dźwięku; - 2) udostępnianie książek i innych źródeł informacji; - 3) opracowywanie zgromadzonych materiałów bibliotecznych; - 4) dbałość o sprzęt komputerowy, zabezpieczenie komputerów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego i moralnego uczniów; - 5) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji 
 z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;- 6) współdziałanie z nauczycielami poprzez przekazywanie informacji dotyczących spraw czytelnictwa poszczególnych zespołów klasowych, wspólne ustalanie planu uzupełniania zbiorów w bibliotece i pracowniach przedmiotowych; - 7) udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych; - 8) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną; - 9) poznawanie potrzeb czytelniczych i zainteresowań uczniów; - 10) rozwijanie i rozbudzanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie 
 i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się;- 11) prowadzenie lekcji bibliotecznych; - 12) współdziałanie z nauczycielami w zakresie wykorzystywania zbiorów bibliotecznych i rozwijania kultury czytelniczej uczniów; - 13) informowanie nauczycieli o poziomie i zakresie czytelnictwa uczniów oraz przygotowanie sprawozdań z działalności biblioteki na posiedzenie rady pedagogicznej; - 14) współpraca z rodzicami uczniów, studentami odbywającymi praktyki w szkole; - 15) stosowanie różnych form inspiracji czytelnictwa i współdziałanie w tym zakresie z uczniowskim aktywem bibliotecznym, organizowanie działalności tego aktywu i sprawowanie opieki nad nim; - 16) współpraca z bibliotekami pozaszkolnymi; - 17) przeprowadzanie inwentaryzacji księgozbioru na zasadach określonych odrębnymi przepisami. - 11. Do zadań wychowawcy świetlicy należy w szczególności: - 1) zapewnianie bezpieczeństwa uczniom przebywającym w świetlicy; - 2) wspomaganie procesu dydaktycznego poprzez zapewnienie warunków do odrabiania zadań domowych i nauki własnej, pomoc w nauce, udostępnianie uczniom gier dydaktycznych, propagowanie czytelnictwa prasy; - 3) stwarzanie uczniom możliwości rozwoju zainteresowań w zajęciach grupowych 
 i indywidualnych;- 4) prowadzenie dokumentacji związanej z pracą opiekuńczo-wychowawczą i dydaktyczną świetlicy; - 5) współpraca z personelem i organami szkoły. - 12. Do zadań logopedy należy w szczególności: - 1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dzieci; - 2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowaniu jej zaburzeń; - 3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów; - 4) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej. - § 33. 1. W szkole tworzy się następujące stanowiska urzędnicze i pomocnicze (administracyjne): - 1) sekretarz szkoły; - 2) sekretarka szkoły; - 2. W szkole tworzy się następujące stanowiska obsługi: - 1) sprzątaczka szkolna; - 2) konserwator szkoły; - 3) pracownik do prac lekkich. - 3. Bezpośrednim przełożonym pracowników administracyjno-biurowych jest dyrektor szkoły. - 4. Szczegółowy zakres obowiązków, uprawnienia i odpowiedzialność dla pracowników, o których mowa w ust. 1 i 2 określają zakresy czynności przygotowywane zgodnie z regulaminem pracy. - 5. Stanowiska, o których mowa w ust. 1 i 2, ustala się na dany rok szkolny w arkuszu organizacyjnym. - 6. W szkole, za zgodą organu prowadzącego, można tworzyć inne stanowiska niż wymienione w ust. 1 i 2, zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych. 
 
 
 
