• Rozdział IX

          Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów

          § 34.1. Ocenianiu podlegają:

          1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;

          2) zachowanie ucznia

          2. Szczegółowe warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkole określają obowiązujące przepisy w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych wydane przez ministra właściwego do spraw oświaty.

          3. Nauczyciele na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym formułują wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez uczniów poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.

          4. Formułowanie wymagań edukacyjnych odbywa się poprzez przygotowanie przez nauczyciela Ogólnych Wymagań Edukacyjnych na poszczególne oceny;

          5. Ogólne Wymagania Edukacyjne na poszczególne oceny powinny uwzględniać:

          1) indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;

          2)  niezbędny do opanowania minimalny zakres wiedzy i umiejętności;

          3)  stopień rozumienia materiału naukowego;

          4)  stopień opanowania umiejętności stosowania wiedzy w praktyce;

          5)  stopień opanowania umiejętności integrowania wiedzy, również międzyprzedmiotowo.

          6)  stopień opanowania umiejętności organizacji pracy i współpracy;

          7)  stopień opanowania umiejętności i efekty pracy w oparciu o informację zwrotną oraz naprowadzającą;

          8)  stopień realizacji Planu Procesu Uczenia Się, w tym w szczególności stopień postępu w procesie uczenia się i rozwoju;

          9)  tryb i zasady poprawy ocen bieżących.

          § 35. Ocenę zachowania ucznia ustala się w oparciu o następujące kryteria:

          1)  realizacja obowiązków szkolnych: systematyczność, gotowość do poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji, dążenie do osiągania możliwie najlepszych wyników w nauce, stosunek do wskazówek lub oferowanej ze strony nauczycieli pomocy, frekwencja ucznia,

          2)  funkcjonowanie w środowisku szkolnym i grupie rówieśniczej: przynależność do szkolnej wspólnoty oparta na: znajomości tradycji szkoły i jej symboli, relacje ucznia z grupą rówieśniczą, z zespołem klasowym, nauczycielami i pracownikami szkoły oparte na wzajemnym szacunku, tolerancji, akceptacji i poszanowaniu wysiłku wkładanego w naukę czy pracę, dbałość o komunikację z rówieśnikami i , dbałość o piękno mowy ojczystej; kultura osobista. Aktywność i zaangażowanie w życie klasy i szkoły, aktywne pełnienie funkcji i wywiązywanie się z powierzonych zadań w samorządzie klasowym, szkolnym lub innych organach i organizacjach działających na terenie szkoły, zaangażowanie w wolontariat lub działania pomocowe, aktywność ucznia, zaangażowanie w reprezentowanie szkoły w konkursach, zawodach, przeglądach artystycznych

          3)  dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz pozostałych członków społeczności szkolnej, postawa prozdrowotna, proekologiczna, bezpieczne zachowania podczas lekcji, przerw, innych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych np. wycieczek, przestrzeganie norm, regulaminów i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa i higieny nauki.

          4)  poszanowanie mienia i majątku szkoły, dbałość o estetykę szkoły, zaangażowanie w polepszenie wizerunku i estetyki szkoły

          § 36. 1. Ocenianie bieżące jest realizowanym przez nauczycieli procesem docenienia starań oraz wyrażania uznania dla osiągnięć ucznia.

          2.  W ramach oceniania bieżącego uczeń jest wspierany i informowany o postępach w procesie rozwoju intelektualnego, fizycznego, społecznego i emocjonalnego przez cały rok szkolny.

          3.  Ocenianie bieżące realizowane jest za pomocą:

          1. oceny słownej – odnoszenia się do działań i osiągnięć ucznia oraz jego zachowania i trudności w procesie uczenia się;

          2. oceny wspierającej – odnoszenia się do działań i osiągnięć ucznia w aspekcie doceniania poprawnych rozwiązań oraz udzielania jemu pomocy i wsparcia w poszukiwaniu powodów niepowodzeń i niwelowaniu ich;

          3. oceny kształtującej – wypracowywania warunków wspierających efektywne uczenie się i pracę nad sobą ucznia i wspieraniu ucznia w planowaniu jego nauki;

          4. oceny w stopniach według skali: celujący – 6, bardzo dobry – 5, dobry – 4, dostateczny – 3, dopuszczający – 2, niedostateczny – 1

          4. Przy ocenach bieżących wyrażonych w skali 1-6 dopuszcza się wstawianie znaków „+” lub „-” 

          5. Dopuszcza się w ocenianiu bieżącym wstawianie znaku "0", który oznacza, że uczeń nie przystapił lub był nieobecny w trakcie sprawdzianu czy klasówki.

          § 37.1. Oceny bieżące i klasyfikacyjne są uzasadniane przez nauczyciela ustnie zawsze przed ustaleniem oceny,       a wpisywane do dziennika elektronicznego według skali od 1do 6 są opatrzone krótkim komentarzem. Na wniosek ucznia lub rodzica uzasadnienie ocen klasyfikacyjnych może być sporządzone w formie pisemnej lub elektronicznej i przekazane wnioskującemu.

          § 38. 1. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia oraz dokumentacja, o której mowa w § 34 pkt. 3 i pkt. 4, są udostępniane na bieżąco na prośbę ucznia lub jego rodziców.

          2. Pozostała dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi i jego rodzicom przez nauczyciela na terenie szkoły w terminie dogodnym dla każdej ze stron i ustalonym przez nauczyciela lub dyrektora szkoły.

          § 39. 1. Na tydzień przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.

          2. O przewidywanej niedostatecznej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i nagannej ocenie z zachowania należy poinformować na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.

          3. Informację, o której mowa w ust. 1 i 2, przekazuje się pisemnie lub za pomocą dziennika elektronicznego.

          § 40. 1. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się najpóźniej na dzień przed śródrocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.

          2. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się na pięć dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.

          § 41. 1. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania ustala wychowawca klasy opierając się na: ocenie własnej, samoocenie ucznia oraz otrzymanych od pozostałych nauczycieli i uczniów danego oddziału informacjach zwrotnych dotyczących stopnia wypełnienia kryteriów wskazanych w § 35 pkt.1-4.

          2. W klasach I-III śródroczne i końcowe oceny z zajęć edukacyjnych oraz oceny z zachowania są ocenami opisowymi.

          3. W klasach IV-VIII śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania mogą być ocenami opisowymi.

          § 42. 1. Ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych odbywa się według zasad określonych w § 40 ust. 2. Ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania odbywa się według zasad określonych w § 41 ust. 1.

          2. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania dla uczniów klasa IV-VIII są ustalane według skali określonej w aktualnych przepisach ministra właściwego do spraw oświaty, a w klasach I-III szkoły podstawowej są to oceny opisowe.

          § 43. 1. Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa, niż ocena przewidywana, o której mowa w § 39 ust. 1.

          2. Otrzymanie wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych jest możliwe dla każdego ucznia, który wyrazi taką chęć i odbywa się w drodze rozmowy ucznia z nauczycielem nad poziomem spełnienia przez ucznia kryteriów na ocenę proponowaną i wyższą, która może być uzupełniona wykonaniem przez ucznia wskazanych przez nauczyciela zadań.

          § 44. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio do ustalania końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz końcowych ocen klasyfikacyjnych zachowania.