Aktualności

          • Warsztaty teatralno-terapeutyczne w obiektywie!

            Jak już wcześniej informowaliśmy ruszyły warsztaty teatralno-terapeutyczne dla uczniów klas I-szych. Przedstawiamy relację zdjęciową z pierwszych zajęć.   

          • zaPROJEKTowali!

            W ramach korelacji międzyprzedmiotowej uczniowie klasy 4 wykonali projekt „My ideal room”Najpierw na zajęciach informatycznych uczniowie uczyli się projektować wnętrza, a następnie zaprojektowali swój własny pokój marzeń. Projekty zostały wydrukowane Na lekcjach języka angielskiego uczniowie tworzyli opis wymarzonego pokoju, utrwalając i poszerzając znajomość słownictwa związanego z meblami i wyposażeniem domu Jednocześnie czwartoklasiści samodzielnie stworzyli pierwszą dłuższą wypowiedź pisemną w języku angielskim Uczniowie wykazali się dużym zaangażowaniem i powstały ciekawe projekty

          • Teatr w treningu umiejętności społecznych!

            Ferie powoli dobiegaja końca a my dla naszych pierwszoklasistów przygotowaliśmy niespodziankę. Od poniedziałku 12 lutego, już na stałe, ruszają w szkole zajęcia teatralno-darmowe skierowane do wszystkich uczniów klas I-szych. Zajęcia wpisują się w naszą strategię pracy szkoły realizowaną pod hasłem "Edukacja przez sztukę", będą odbywać się raz w tygodniu do końca roku szkolnego. Zajęcia będą prowadzone metodą warsztstową przez wykwalifikowanych instruktorów a ich głównym celem jest poszerzanie kompetencji społecznych naszych uczniów.  

            Dzieci od najmłodszych lat podlegają wpływowi bodźców płynących z różnego typu urządzeń elektronicznych (komputer, laptop, telefon komórkowy, czytniki e-booków, tablety, konsole do gier itd.). Długie przebywanie w wirtualnym świecie powoduje trudności w nawiązywaniu relacji, nieumiejętność skupiania się na jednej czynności, rozpoznawania, nazywania i rozumienia własnych emocji oraz emocji innych, wewnętrznym rozedrganiu. Idealnym narzędziem do niwelowania tych zagrożeń jest teatr jako naturalne środowisko, rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne. 

            Jesteśmy przekonani, że nasi uczniowie, uczestnicząc w warsztatach, wchodząc w różne role będą poszerzać swoje kompetencje społeczne, nauczą się oswajać stres i odpowiednio na niego reagować, oraz nauczą się partnerowania opartego na zaufaniu, odpowiedzialności za siebie i innych. Chcemy aby, w bezpiecznych warunkach i pod kontrolą doświadczonych instruktorów, uczniowie nauczyli się nazywać i przeżywać swoje emocje, nauczyli się skupienia i koncentracji, pewności siebie, aby umieli uwalniać napięcia, zgromadzone w różnych częściach ciała, budować czucie głębokie. Chcemy aby umieli wchodzić w interakcje z innymi, animować przedmioty, improwizować, doskonalić własną dykcję i artykulację, pracować nad elastycznością własnego ciała i prawidłową postawą. Ponadto zajęcia mają rozwijać wyobraźnię, umiejętność abstrakcyjnego myślenia, posługiwania się metaforą. 

            Zajęcia prowadzone będą pod kierunkiem p. Izabeli Karwot. - pedagożki teatru, reżyserki, trenerki dramy, specjalistki teatru dziecięcego i młodzieżowego. Pani Izabela wypracowała swoją autorską metodę pracy. Od 29 lat zaraża teatrem i miłością do teatru dzieci, młodzież i dorosłych. Jej siłą jest bardzo pozytywna energia, wrażliwość, wnikliwość, świetna znajomość języka teatru, którym biegle operuje na scenie. Reżyseruje małe i duże formy sceniczne. Teatr - to jej świat - który postrzega między innymi jako bezpieczną przestrzeń terapeutyczną. 

          • Aby ferie były BEZPIECZNE!!

            Tuż przed feriami nasi najmłodsi uczniowie uczestniczyli w prelekcji prowadzonej przez Dzielnicowych Komendy Powiatowej Policji w Wodzisławiu Śląskim na temat bezpieczeństwa w trakcie ferii zimowych. Najmłodsi mogli usłyszeć od policjantów wiele cennych rad i wskazówek, po to, by czas odpoczynku i zabawy był dla nich bezpieczny.

          • Kolędowali z sukcesem!

            19 stycznia uczniowie naszej szkoły, w składzie: Magdalena Onyszkiewicz 4a, Laura Janus 4a, Michalina Przybylska 7a, Aleksander Adamczak 8a, wzięli udział w XIV Powiatowym Konkursie Polskich Kolęd i Pastorałek, zorganizowanym w SP28. Z radością informujemy, że: Michalina zdobyła Nagrodę, Aleksander Nagrodę, a Laura Wyróżnienie. Serdecznie gratulujemy !!!

          • O cyberprzemocy...artystycznie!

            Dzięki współpracy pedagogów z Teatrem Edukacyjnym z Krakowa zostało zorganizowane w naszej szkole spotkanie artystyczne dotyczące problemu cyberprzemocy.

            Aktorki przedstawiały scenki ukazujące konsekwencje problematycznego korzystania z Internetu. Prezentowane treści prowokowały uczniów do komentowania, podjęcia dyskusji, przemyśleń. Ponadto skupiono się na omówieniu bardzo niepokojących zjawisk, do których bez wątpienia należą cyberagresja, stalking, szkodliwe grupy online, scam, patostreaming czy happy slapping.

          • Idą ŚWIĘTA więc...był KIERMASZ! był KONCERT!...było w DYCHĘ!

            18 grudnia 2023 roku społeczność Szkoły Podstawowej nr 10 im. Janusza Korczaka w Wodzisławiu Śląskim zorganizowała wyjątkową imprezę świąteczną, która przyciągnęła liczne grono uczestników - rodziców, uczniów i nauczycieli, wprowadzając wszystkich w magię nadchodzących świąt Bożego Narodzenia. Oczywiście wydarzenie zrelacjonowała szkolna telewizja Info NEWS TV10!  

            Główną atrakcją wydarzenia był pełen emocji i uroku Koncert Świąteczny przygotowany i wykonany przez utalentowanych uczniów szkoły. Młodzi artyści zaprezentowali repertuar tradycyjnych kolęd i świątecznych pieśni i tańca wnosząc do serc słuchaczy niepowtarzalną atmosferę radości i nadziei. Kiermasz Ozdób Świątecznych, to kolejny element programu, który stanowił doskonałą okazję do zakupu oryginalnych i pięknie wykonanych ozdób choinkowych oraz dekoracji świątecznych. Uczniowie ze zapałem prezentowali swoje prace, zainspirowane tradycją i kreatywnością, co sprawiło, że stoiska pełne ozdób cieszyły się dużym zainteresowaniem zwiedzających. Nieocenioną rolę odegrała również Licytacja Upominków, w której uczestniczyli zarówno uczniowie, nauczyciele, jak i zaproszeni goście. Dzięki hojności sponsorów i dobroczyńców szkoły, licytowano różnorodne prezenty, a zebrane środki przeznaczone zostaną na cele charytatywne i potrzeby szkolne. Słodka Kawiarenka z kawą, herbatą i przepysznymi wypiekami dostarczonymi przez zaangażowanych rodziców uczniów była miejscem relaksu i spotkań. Atmosfera przy kawie i herbatce sprzyjała nawiązywaniu rozmów i dzieleniu się świątecznym nastrojem. Dodatkową atrakcją dla uczestników była Świąteczna Fotobudka, gdzie każdy mógł uwiecznić chwilę swojej radości i świątecznej zabawy, tworząc pamiątkowe zdjęcia, które z pewnością bedą miłym wspomnieniem tej uroczystości. 

            Kiermasz Świąteczny w Szkole Podstawowej nr 10 im. Janusza Korczaka w Wodzisławiu Śląskim okazał się pełen wspólnotowego ducha, tworząc niezapomnianą atmosferę przedświątecznego radosnego czasu. Wydarzenie to stanowi doskonały przykład tego, jak działania szkolne mogą przyczynić się do budowania więzi społecznościowej i wspierania szlachetnych celów. WSZYSTKIM WYSTĘPUJĄCYM GRATULUJEMY, WSZYSTKIM ZAANGAŻOWANYM w organizację, podobnie jak wszystkim OBECNYM  BARDZO DZIĘKUJEMY.   

          • Witajcie w naszej bajce... czyli Pan Kleks w 3D!

            Nie ma nic bardziej nudnego niż przerabianie lektur. W DZIESIĄTCE robimy więc inaczej! - przenosimy do realu to, co czytaliśmy w książce Jana Brzechwy „Akademia pana Kleksa”. Na zajęciach języka polskiego uczniowie klas czwartych zostali zaproszeni do pracy metodą projektu. Pracując w grupach, połączyli swoje umiejętności, pomysły i różnorodne materiały. Poznając zasady współpracy, określania celu, korzystania z własnych zasobów i pomysłów, stworzyli postać Ambrożego Kleksa w wymiarze 3D (w oparciu o wcześniej przygotowany opis postaci nauczyciela). Powstały także makiety akademii, w której znajdowały się: szpital chorych sprzętów, sypialnie uczniów, kuchnia, jadalnia, tajemny pokój z sekretami pana Kleksa. Nauka poprzez współpracę, zabawę, doświadczenie – o to chodzi!

          • Sukces Aleksandra w Powiatowym Konkursie Retorycznym!

            Sukcesem zakończył swój udział w III edycji Powiatowego Konkursu Retorycznego pod hasłem "Słowa jak płomienie" uczeń klasy VIII A  - Aleksander Adamczak. Aleksander, w tym polonistycznym konkursie, okazał się bezkonkurencyjny i zajął I miejsce. Do konkursu naszego ucznia przygotowywała p. Wioletta Kuśmierczyk. Gratulujemy Aleksandrowi oraz p. Wiolecie tego sukcesu.  

            Powiatowy Konkurs Retoryczny "Słowa jak promienie" to indywidualny konkurs polonistyczny adresowany do uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych z całego powiatu wodzisławskiego. Zadaniem uczestników było napisanie w dniu konkursu przemówienia na jeden z trzech zaproponowanych tematów, a następnie wygłoszenie go zgodnie ze sztuką retoryki. Przygotowane i wygłoszone przemówienie nie mogło zawierać wulgaryzmów ani treści obraźliwych, uwłaczających czyjejś godności lub naruszających inne dobra osobiste kogokolwiek.

          • Spotkania wychowawców klas z rodzicami!

            Serdecznie zapraszamy rodziców na spotkania z wychowawcami. Spotkania odbędą się w dniach 21-23 listopada w godzinach podanych w harmonogramie.

            Klasa 1A - 22 listopada godz. 16:30 sala 21  Klasa 1B - 23 listopada godz. 16:30 sala 22

            Klasa 2A - 22 listopada godz. 16:30 sala 20  Klasa 2B - 22 listopada godz. 16:30 sala 19

          • Szkoła DO HYMNU!

            Uczniowie klas I-III uczcili obchody Narodowego Święta Niepodległości uczestnictwem w szóstej już edycji akcji "Szkoła DO HYMNU". Nasi najmłodsi obchody rozpoczęli od własnoręcznego przygotowania kotylionów w barwach narodowych oraz flag państwowych, a punktem kulminacyjnym było wspólne odśpiewanie Mazurka Dąbrowskiego. Zapraszamy do obejrzenia relacji szkolnej telewizji "Info News TV10"   #szkoładohymnu 

          • Zajęcia projektu "ABC Empatii" ruszyły!

            Klasy 3 rozpoczęły przygodę z budowaniem i wzmacnianiem zachowań empatycznych. Pierwsze zajęcia w ramach projektu ABC EMPATII były okazją do poznania jak funkcjonują osoby z uszkodzeniem słuchu, niesłyszące, niedosłyszące oraz głuche. Ponadto dowiedzieliśmy się jak dbać o słuch i poznaliśmy podstawy daktylografii, czyli migowego alfabetu palcowego oraz kilka zwrotów w języku migowym. Podjęliśmy się także próby odczytywania mowy z ust, z czego często korzystają osoby z uszkodzeniem słuchu.

          • Coś z niczego...kreatywnie i artystycznie na języku polskim!

            Lekcja języka polskiego to świetna okazja, aby rozwinąć skrzydła kreatywności i połączyć siły w zespole. Praca w grupie to zawsze wielkie wyzwanie, zwłaszcza, gdy dzieci połączone są losowo. Jednak wystarczy je zmotywować i ustalić fundamentalną wartość: „Każdy głos jest ważny, bo każdy z Was jest kreatywny” - wówczas sukces murowany.

            Na zajęciach języka polskiego klasy piąte otrzymały nietypowe zadanie: „Przynieś z domu cokolwiek, dowolny przedmiot. Najbardziej dziwną rzecz i zaufaj, że będzie się działo”.

            Pojawiły się więc stare mopy, młynek do kawy, chomik – zabawka, tłuczki, pudełka, szaliki, czapki i wiele innych. Niby rzeczy zwyczajne, ale to dzięki dziecięcej wyobraźni stały się przedmiotami niezwykłymi. Uczniowie zostali połączeni w zespoły, których zadaniem było przygotowanie małej formy teatralnej pod tytułem: „Szpital chorych sprzętów” (To nawiązanie do szkolnej lektury „Akademia pana Kleksa”).Zrodziły się świetne pomysły dzięki współpracy opartej o wzajemny szacunek i kreatywność każdego ucznia. I tak oto powstało COŚ z niczego. Zaprezentowane teatrzyki zostały nagrodzone. Jednocześnie każda grupa miała możliwość podsumowania swojej pracy, co kształci umiejętność samooceny i wnioskowania.

          • Język polski miniprojektem? Da się!

            W październiku, na lekcjach języka polskiego uczniowie klasy 5b poznawali powieść węgierskiego pisarza, Ferenca Molnara - „Chłopcy z Placu Broni”. Oprócz omawiania najważniejszych elementów świata przedstawionego w lekturze, piątoklasiści pracowali metodą projektu. Samodzielnie wykonywali makiety przedstawiające Plac Broni - najważniejsze miejsce dla głównych bohaterów, traktowane przez nich jako małą Ojczyznę. Uczniowie wykonali piękne projekty z uwzględnieniem najmniejszych szczegółów i detali opisanych na kartach powieści. Pamiętali o umiejscowieniu poszczególnych budynków czy charakterystycznych barw chłopców z Placu Broni i ich przeciwników – Czerwonych Koszul. Powstały bardzo interesujące prace przestrzenne, plakaty, a także filmik z wykorzystaniem Minecrafta, w którym uczniowie przedstawili swoją, unowocześnioną wizję świata ukazanego w lekturze węgierskiego pisarza.

          • Edukacyjny spacer regionalny kl. VII

            Uczniowie klasy siódmej wzięli udział w zajęciach "Wodzisław w XIX i XX wieku". Zajęcia odbyły się na terenie Wodzisławia i prowadził je znawca dziejów naszego rodzinnego miasta, pracownik muzeum p. Piotr Hojka i nauczyciel historii - p. Mirosław Groń. W czasie zajęć uczniowie musieli policzyć ile ulic wychodzi z wodzisławskiego rynku, odszukali średniowieczną studnię na terenie byłego klasztoru minorytów, poznali historię średniowiecznych krzyży pokutnych. Uczniowie poznali historię dawnych wodzisławskich budynków np. willa Józefa Tumułki, dawny wodzisławski kościół pofranciszkański. Poznali także sławnych wodzisławskich mieszkańców np. Wilhelma Prokopa, Józefa Michalskiego. Pan Piotr Hojka opowiedział uczniom wiele ciekawostek związanych z ich "małą ojczyzną" np. o Górze Szubieniczej przy ulicy Kopernika, gdzie wykonywano wyroki śmierci wydane przez wodzisławski sąd.

            Spacer edukacyjny to forma aktywnego uczenia się, która polega na wykorzystaniu otoczenia społecznego i przyrodniczego jako źródła wiedzy i inspiracji. Spacer edukacyjny może mieć różne cele i tematy, takie jak historia, kultura, ekologia, zdrowie czy sztuka. Spacer edukacyjny ma wiele zalet dla uczestników, takich jak :

            • Rozwój kompetencji kluczowych - umiejętność współpracy, komunikacji, krytycznego myślenia, kreatywności czy rozwiązywania problemów.
            • Poszerzenie horyzontów i zainteresowań, poprzez odkrywanie nowych miejsc, ludzi, zjawisk i zasobów.
            • Zwiększenie motywacji i zaangażowania w proces edukacyjny, poprzez urozmaicenie form i metod nauczania oraz dostosowanie ich do potrzeb i preferencji uczestników.
            • Podniesienie świadomości i odpowiedzialności za otoczenie, poprzez obserwację, badanie i działanie na rzecz jego ochrony i poprawy.
            • Poprawa kondycji fizycznej i psychicznej, poprzez aktywność ruchową, kontakt z naturą i redukcję stresu.

            Spacer edukacyjny jest więc cenną propozycją naszych uczniów bo oprócz walorów edukacyjnych jest też okazją do integracji i budowania więzi między uczestnikami.

          • Przybiegli z sukcesami!

            W dniu wczorajszym (19 października) grupa naszych uczniów pod opieką p. Tomasza i p. Sebastiana wzięła udział w mitingu lekkoatletycznym "Biegnijmy razem". Zawody zorganizowane dla uczniów wodzisławskich szkół na stadionie Zespołu Szkół Technicznych w Wodzisławiu Śląskim miały za zadanie popularyzację biegów jako formy aktywności fizycznej. Miło nam poinformować, że nasi reprezentanci osiągnęli w tej rywalizacji bardzo dobre wyniki.

          • Dołączamy do realizacji ogólnopolskiego projektu “ABC Empatii”!!

            Miło nam poinformować, że nasza szkoła została wybrana do udziału w ogólnopolskim projekcie “ABC Empatii”, realizowanym przy wsparciu Czepczyński Family Foundation. W związku z powyższym w dniu dzisiejszym odbyła się w naszej szkole krótka uroczystość z udziałem Prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego - p. Mieczysława Kiecy i p. Tomasza Jakubca - doradcy Zarządu Fundacji Czepczyński Family Foundation. W trakcie spotkania z uczniami i nauczycielami klas I-III nasi goście przekazali szkole materiały do realizacji projektu. Udział w projekcie to dla nas wielkie nie tylko wyróżnienie ale i szansa na podniesienie jakości naszej pracy dydaktycznej i wychowawczej. Dziękujemy Czepczyński Family Foundation za wsparcie i zaufanie a Prezydentowi Miasta za rekomendowanie "DZIESIĄTKI".

            W trakcie spotkania z uczniami klas I-III i nauczycielami nasi goście przekazali nam 30 sztuk książek „“ABC Empatii, bo wszyscy jesteśmy tacy sami” uzupełnione o karty pracy, gry planszowe, puzzle, plakaty i naklejki, które mają na celu utrwalenie i pogłębienie nabytej w trakcie realizacji projektu wiedzy i umiejętności.Projekt “ABC Empatii” będzie realizowany w szkole przez cały rok szkolny 2023/2024. Nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni będą korzystać z materiałów edukacyjnych podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej, zajęć dodatkowych i świetlicowych, a także w trakcie zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Uczniowie, w trakcie tych zajęć, będą mieli okazję zapoznać się z historiami dzieci z niepełnosprawnościami, poznać ich problemy i potrzeby, a także nauczyć się jak im pomagać i wspierać. Projekt ma także na celu promowanie postaw tolerancji i akceptacji wobec osób różniących się od siebie pod względem fizycznym, intelektualnym czy kulturowym. Jest odpowiedzią na potrzebę kształtowania u dzieci umiejętności takich jak: rozpoznawanie i nazywanie emocji, radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, współpraca i komunikacja z innymi, szacunek i tolerancja dla różnorodności, czy empatia i altruizm.

          • "Wietrzymy magazyny" domowe w akcji Sprzątanie Świata!

            Tegoroczną akcję Sprzątanie Świata zorganizowaliśmy nieco inaczej. Uczniowie postanowili "przewietrzyć magazyny" domowe organizując PCHLI TARG, czyli miejsca podobne do bazaru, gdzie można było sprzedać lub kupić rzeczy, które zalegają w naszych domach. Niepotrzebne rzeczy z domu, z których już się nie korzysta, lub które się "znudziły", nie trafiają do kosza czy na wysypisko, a do innych, którym mogą się przydać i sprawić radość. Jest to interesująca metoda pracy wychowawczej, dzięki której przedmioty zbędne w naszych domach zyskują drugie życie w innym miejscu.

          • Alpaki w DZIESIĄTCE!

            W tym tygodniu w naszej szkole obchodzimy Tydzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji dziś do naszej szkoły przybyli niecodzienni goście - ALPAKI. Dzieci miały okazję poznać te przemiłe zwierzęta. Alpaki okazały się bardzo przyjazne. Chętnie spacerowały z dziećmi i dawały się karmić pokrojoną marchewką czy jabłkami. Sprawiły wszystkim ogromną radość! To niecodzienny widok, by na szkolnym placu spacerowały takie zwierzaki. W terapii alpakami największe znaczenie odgrywa dotyk, który uspokaja i powoduje rozluźnienie

          • Uczniowie 3A w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym "Z kulturą mi do twarzy"

            Uczniowie klasy 3A w tym roku szkolnym ponownie przystąpili do Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego "Z kulturą mi do twarzy" pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki. Przypomnijmy, że celem projektu jest: wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności,altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowaniai budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina,przyjaciele), wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalneji etnicznej, formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób, ukierunkowanie ucznia ku wartościom.