Włączając się do akcji, w pierwszej kolejności przeprowadziliśmy ankiety wśród uczniów klas 7 i 8 w celu poznania skali zjawiska hejtu i cyberprzemocy. Dane nie napawały optymizmem. Jak się okazało, w przeprowadzonym badaniu ponad połowa ankietowanych przyznała, że co najmniej raz stała się ofiarą przemocy w sieci. Wśród najczęściej wybieranych form tego zjawiska znalazły się: wulgaryzmy, poniżanie, ośmieszanie, rozsyłanie kompromitujących materiałów, zastraszanie czy szantaż. Jak wskazują respondenci, sprawcami tych czynów są zwykle osoby nieznajome, przypadkowo poznane w sieci, jednakże wiele osób wskazało jako sprawców swoich rówieśników czy kolegów i koleżanki z klasy czy szkoły. W związku z powyższym oraz faktem, że niepokojące sygnały docierały też do nas ze strony rodziców naszych uczniów wychowawcy klas, pedagog i psycholog szkoły jako zadanie na najbliższe tygodnie przyjęli uruchomienie działań profilaktycznych i informacyjnych dotyczących zjawiska mowy nienawiści i hejtu oraz. Celem podjętych działań było ukazywanie negatywnych skutków zjawiska, pokazywanie jak bardzo „złe” słowa mogą być krzywdzące i druzgocące dla osób nimi dotkniętych. Podjęliśmy te działania, mając nadzieję, że hasło akcji zakorzeni się w świadomości dorastającej młodzieży na całe życie, a nie tylko na czas prowadzonej kampanii i spowoduje i zmusi do refleksji.
Do podjętych działań włączyliśmy rodziców uczniów z klas szczególnie dotkniętych zjawiskami hejtu i cyberprzemocy organizując cykl spotkań w celu uświadomienia wagi problemu. Przeprowadzone zostały spotkania specjalistów: psychologa i pedagoga szkolnego z rodzicami uczniów wybranych klas. Podczas spotkania omówione zostały problem przemocy rówieśniczej, ze szczególnym uwzględnieniem rozpowszechnionego w ostatnim czasie zjawiska cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży. Podane zostały przykłady zachowań przemocowych, poinformowano również o podjętych działaniach profilaktycznych. Zaproponowano rodzicom formy zapobiegania zachowaniom przemocowym, które mogą wykorzystać w stosunku do swoich dzieci. Podkreślona została także waga właściwej relacji: rodzic-dziecko jako elementu kluczowego w wychowaniu młodego pokolenia.
Wychowawcy klas 4-8 przeprowadzili godziny wychowawcze, w trakcie których omawiali przyczyn powstawania mowy nienawiści oraz pokazywali sposoby na jej powstrzymanie.
Wychowawcy przeprowadzali klasowe dyskusje na temat wypowiadanych słów, wzajemnych zachowań oraz tego, jak w łatwy sposób skrzywdzić drugiego człowieka. Podsumowaniem dyskusji było wspólne przygotowanie plakatów promujących akcję ,,Bądź człowiek, nie cZŁOwiek”, które oprócz tego że zaprezentowane są na szkolnych korytarzach, to wezmą także udział w konkursie ogłoszonym z okazji akcji przez Urząd Miasta Wodzisławia Śl.